مجسمه غول پيكر بوداي لشان (Leshan)


 

اين مجسمه باشکوه در سال 713 در دوره پادشاهي (Tang 907 – 618) تراشيده شده است. در زماني كه اين مجسمه تراشيده شد، يك بناي 13 طبقه چوبي براي محافظت از آن در مقابل نور خورشيد و باران ساخته شد. در طول جنگ هاي اواخر پادشاهي (Yuan 1368- 1271) و اوايل پادشاهي (Ming 1644 – 1368) بناي محافظ در جنگ تخريب شد. از آن زمان تا کنون مجسمه بودا در معرض باد و باران قرار گرفته و حتي جاي گلوله هاي زمان جنگ نيز در آن ديده مي شود.

 

 

 ارتفاع اين بوداي با شكوه 71 متر است. پهناي شانه هايش 28 متر، سرش 14.7 متر طول و 10 متر عرض دارد و در مجموع 1021 تكه مو به آن وصل شده است. در روي پاهايش كه هر كدام 8.5 متر است به راحتي 100 نفر جاي مي گيرند.
انگشتان پاهايش به اندازه اي بزرگ است كه مي تواند به عنوان ميز شام استفاده شود. بوداي لشان به عنوان مرتفع ترين مجسمه بوداي جهان، در سال 1996 به ليست اسامي ميراث فرهنگي طبيعي جهان پيوست.

 


گفته مي شود در رودخانه اي كه مجسمه در بالاي آن قرار دارد، يك هيولا وجود داشته‏، اين هيولا اغلب باعث وقوع سيل، واژگون شدن قايق هاي در حال عبور و گرفتن جان صدها نفر مي شده است. براي حل اين مشكل، به منظور مهار كردن آب رودخانه و همچنين نجات جان انسان ها، راهب بزرگي به نام Haitong سرمايه اي را جمع آوري كرده، ساخت مجسمه عظيم الجثه بودا را شروع كرد. او اميدواربود كه حضور بوداي بزرگ، بتواند هيولاي رودخانه را رام كند و در نتيجه قايقراناني كه عرض رودخانه را مي پيمودند در امان باشند.
ساخت اين پيكره سنگي با نظارت Haitong در سال 713 شروع شد. در ابتدا صاحب منصبان حريص به پول جمع آوري شده براي اين منظور چشم طمع دوخته بودند، بنابراين سعي كردند از راهب بزرگ رشوه خواري كنند. اما او آنها را به مبارزه طلبيد و اعلام كرد : اگر چشمان مرا از حدقه درآوريد‏، باز هم نمي توانيد به پولي كه براي ساخته شدن مجسمه بودا اهدا شده دست يابيد. اين گفته راهب بزرگ خشم صاحب منصبان را برانگيخت، به او گفتند كه مسلما جرات چنين كاري را ندارد، اما در كمال ناباوري Haitong چشمانش را با دستان خود از حدقه درآورد و آنها را درون يك سيني نزد مقامات و صاحب منصبان برد. راهب بزرگ در نيمه كار ساخت مجسمه از دنيا رفت. دو تن از پيروانش كار را ادامه دادند و سرانجام بعد از 90 سال تلاش، مجسمه بودا در سال 803 كامل شد.
چگونگي خلق مجسمه عظيم الجثه بوداي لشان كماكان سئوال برانگيز باقي مانده، در واقع درك اين مسئله كه چگونه مردم در آن زمان چنين مجسمه مجللي طراحي كرده و ساخت آن را بدون هيچگونه تجهيزات مدرني به پايان رساندند، غير ممكن است.


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: